Politiek Vrouwencafé op 19 april in het Stadhuis

28 maart 2024

Net als vorig jaar organiseren de vrouwelijke raadsleden van gemeente Leiden een Politiek Vrouwencafé in het Stadhuis van Leiden. Deze keer op vrijdag 19 april. Vrouwen uit Leiden en omgeving zijn van harte welkom om de huidige vrouwelijke raadsleden te ontmoeten. Tjarda Struik, de burgemeester van Leiderdorp wordt geïnterviewd en er is een fictief raadsdebat met tips en tricks van lokale politici.

Waarom een politiek vrouwencafé? Meer vrouwen in de politiek zijn nodig, want het aantal vrouwen in de gemeenteraad blijft achter bij het aantal mannen in de raad. Terwijl meer vertegenwoordiging van vrouwen in de raad, en ook andere vormen van diversiteit, goed is voor de besluiten die de gemeente neemt. Raadslid Lianne Raat (Partij voor de Dieren): “We nodigen vrouwen uit alle hoeken van Leiden en omgeving uit om meer te weten te komen over de lokale politiek, want er zijn echt nog te weinig vrouwen actief!” Raadslid Marleen Schreuder (GroenLinks): ”Vorig jaar organiseerden we dit evenement voor de eerste keer en de opkomst was onverwacht hoog. Daarom organiseren we het Politiek Vrouwencafé nog een keer, want we willen nog meer vrouwen inspireren en aanmoedigen om ook politiek actief te worden.”

Tijdens de bijeenkomst wordt de burgemeester van Leiderdorp Tjarda Struik geïnterviewd over haar motivatie, drijfveren, ambities en verschillende rollen in het lokale bestuur. Geïnteresseerden kunnen vooraf vragen insturen. Om kennis te maken met de praktijk van het raadslidmaatschap kan iedereen meedoen aan een fictief raadsdebat in de raadzaal over relevante onderwerpen die Leiden en de regio aangaan, zoals vergroening, verkeer, zorg en veiligheid.

Het Politiek Vrouwencafé is open voor vrouwen van alle leeftijden, achtergronden en politieke overtuigingen.