Leiden zoekt “een toegankelijke, empathische teamspeler die daadkrachtig op kan treden”

7 maart 2024

De nieuwe burgemeester is een ‘enthousiaste aanvoerder’, die betrokken, bestuurlijke sensitief, communicatief en besluitvaardig is. Twee uitdagingen staan centraal: samenwerken aan een hechte stad en samen meters maken voor de stad en voor de regio. Daarnaast verdient de rol van de burgemeester voor veiligheid en leefbaarheid bijzondere aandacht. Of, zoals Rembrandt Rowaan, voorzitter van de vertrouwenscommissie, tijdens de gemeenteraad toelicht: “Wij zoeken een toegankelijke, empathische teamspeler, die daadkrachtig op kan treden.”

Donderdag 7 maart heeft de gemeenteraad van Leiden de profielschets voor de nieuwe burgemeester van Leiden vastgesteld. Daar was de commissaris van de Koning in Zuid-Holland Jaap Smit bij aanwezig. De profielschets beschrijft wat voor een burgemeester Leiden zoekt.

In de profielschets komt alle input uit de stad samen

In de profielschets komt alle input uit de stad samen. Ruim 2.000 inwoners, waarvan 4% Engelstalig, bijna 150 ambtenaren en 14 organisaties en verenigingen hebben eind vorig jaar een vragenlijst ingevuld. Daarnaast heeft de vertrouwenscommissie met 14 organisaties en personen, die nauw met de burgemeester samenwerken, gesproken. Alle input is door de commissie geanalyseerd en gebruikt om de profielschets te schrijven.

Rembrandt Rowaan spreekt zijn waardering uit

“Door de bijdrage van inwoners, organisaties, instellingen en ambtenaren hebben we een evenwichtige profielschets op kunnen stellen, die de sfeer en behoeften van de stad Leiden ademt. Een duidelijk stuk voor de sollicitanten en een heldere toetssteen.” De vacature voor de nieuwe burgemeester van Leiden wordt 13 maart opengesteld.

De vacature wordt 13 maart opengesteld

De vacature wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Kandidaten kunnen tot 3 april solliciteren. De vertrouwenscommissie hoopt in juli 2024 de voordracht voor een nieuwe burgemeester voor te leggen aan de raad. In september is de beëdiging van de nieuwe burgemeester gepland.

De profielschets en alle input uit de stad is te vinden via de link Profielschets burgemeester.